Thursday, June 21, 2012

DIY : Bunga Timbul a.k.a Bunga 3D

Assalamualaikum..

minggu ni minggu happy tau..owh, maklumlah..minggu lepaskan kami telah bercuti panjang..so minggu ni, masih ada sisa-sisa bahagia..kahkah..bahagialah sangatkan..muka dah gelap mcm apetah..nak putih kembali perlukan masa..^___^..

nanti kak lisa tepek kan sebarang dua keping kami kat pangkor..tgk kesempatan ye..eam..dah cukup cerita pasal holiday, sekarang kene keje..sambung keje..

Do it Yourself untuk kali ni adalah cara-cara buat bunga timbul. pelik ke tak tajuk..sebenarnya akak pun tak tahu apa nama bunga ni..main hentam aje kan. masih tak dapat bayangkan apa yg akak nak buat ni ke..okey lah ni contohnya :


 ada yang tahu nama sebenar bunga ni..kalau ada, bagi tahu akak cepat!!!

untuk b2b yg nak pasang bunga ni kat baju nikah ke..mmg sesuai..dah boleh jimat cost dah..kalau hantar kedai mmg mahal jugak ni..meh akak ajar cara nak buat bunga ni..senang sangat..

Bahan-Bahan :

 
Benang, jarum, manik dan kain 

material kain yg akak gunakan tu, kain sifon. berapa banyak nak guna..terpulang kepada korang nak banyak mana..eam..lebih kurang secukup rasa lah..

1. mula-mula potong kain, menjadi bulat..kebesaran terpulang juga..aik, banyak betul kegunaan perkataan terpulang..ke nak namakan bunga ni bunga terpulang..hahaha..sesuka kau aje kan..tak payah nak terpulang sangat aih..

2. lepas tu, jahit jelujur disekeliling kain tadi..mcm ni :


 jelujur kan mcm ni..

3. lepas tu, tarik benang yg dah dijelujur tadi..

tarik, jangan sampai putus plak..^___^

4. akhir sekali, kemaskan bunga anda tu dgn menjahit ditengah2 kain tersebut. seperti ini :

siap!!!!

buat banyak2 baru cantik..

 
tara......

kalau nak cantik kan lagi bunga timbul korang ni..bolehlah tambahkan manik ditengah-tengah bunga itu.

jahit manik ditengah2 bunga tersebut.

closeup 

bunga timbul ni, akak pasang kat baju baru kami..okey fine nampak sangat membongaknya..bukan akak yg pasang tapi designer kami yg pasang..akak tolong tgk je..^___^

p/s : eh, baju hijau kami tu dah siap tau..tak sabar akak nak tayang kat semua org..akak tengah tunggu green light dari kak nad aje..kak nad ckp okey je..terus akak update nanti..

okey bye..

XOXO,
kak Lisa.


update : nama bunga ni bunga 3D, thankz kepada ciksusu sbb bg tahu..sharing is caring kan..;p

6 comments:

  1. really-really nice! k.lisa nye setiap DIY memang tidak mengecewakan. Boleh letak kat baju raya..yeah! suke! hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wawa, thankz..okey jugak buat kat baju raya..akak pun, baju raya tahun ni harus ada bunga timbul ni..hihihi..

      Delete
  2. orang panggil bunge 3D kak ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh, bunga 3D ye..thankz ciksusu..nanti akak update balik..hihihi

      Delete
  3. cantik la warne hijau ni....menyerlah..

    ReplyDelete