Tuesday, April 13, 2010

Pengalaman yang tidak dapat saya lupakan - part 2

Salam,

Wah, tak sangka.. Ada orang baca cerita karutan saya tu :p.. Eh, tapi tak karut ok.. Ini yang benar-benar sahaja.. Nak jugak share experience dengan bakal-bakal pengantin yang lain kan? Ok, lets sambung-sambung the story..

Saya yang tengah konon-konon menyiapkan apa-apa yang patut di dapur sebenarnya lebih banyak tak keruan daripada buat kerja. Ye la, first sebab berdebar, ada orang masuk meminang (woh, padahal.. dalam hati adalah menggeletis kegembiraan kannn..keke).. Secondly saya tak keruan sebab dengan nerdnya saya tak terfikir langsung nak prepare barang balasan untuk tetamu bawa pulang! Lurus ke kurang bijak di situ.. Sebabnya, saya pun tak expact family suami saya bawak apa-apa untuk saya setelah saya pesan pada suami berulang-ulang kali, tak perlu susah-susah. Lagipun, kalau saya tahu ada cincin bagai, mestilah sekurang-kurangnya saya pakai baju hok molek sikit, dengan makeup comel-comel sikit. Ni mana sempat.. Berpeluh ketiak ai uollss..

Tiba-tiba dalam keadaan kekalutan di dapur, saya pun di panggil mak cik saya untuk tampil ke ruang tamu. Aduh ya ampun~ panik di buatnya.. Cepat-cepat carik tudung, (time tu saya belum pakai tudung, tapi harus la berkelakuan sopan dan ayu gittew) dan akhirnya meminjam tudung nenek tiri saya yang bewarna hitam, baju kurung form 5 warna hijau. Ok, bagus! Memang terjelas sungguh ciri-ciri kesopanan dan kelihatan seperti perawan manis yang clueless mengenai fesyen terutamanya. Dengan aturan langkah yang kecil-kecil (mungkin kelihatan di buat-buat pada pandangan suami saya sebab selalunya saya jalan tak hengat dunia lajunya..kahkahkah) dan sambil menunduk muka (tersipu-sipu malu sebab muka comot sebenarnya).. jantung saya berdegup kencang.. Angkat sikit kepala, untuk melihat suami saya dengan perasaan yang saya kira sedikit geletis dan gatal-gatal kucing, dan tunduk semula dengan membuat aksi muslimah sejati-saya bakal-menantu-mithali..

Dupdapdupdap.. "Hulur la jari, kak long.. Biar ibu sarung cincin" ujar Mak Tam saya. Dapat saya rasakan senyuman lebar atuk yang saya panggil 'abah' melihat cucu pertama beliau di sunting orang. Orang kampung beliau pula tu! Gembira hati bukan kepalang, dapat tengok cucunya kahwin dengan orang Terengganu. Ibu saya pun berdebar, saya pasti.. Mungkin menitiskan air mata secara gerimis sikit-sikit sebab akhirnya, anak gadis yang susah nak jaga ni bakal di jaga dengan rapi oleh teruna pilihan. Kemudian saya pun tak berapa jelas apa yang berlaku, yang secara laju-lajunya saya dapat tahu majlis perkahwinan kami akan berlangsung bulan Mei tahun hadapan. (Waktu itu dalam bulan Ogos).. Itu nasib baik ayah mertua saya yang nak tarikh lewat sikit, ikutkan atuk saya yang simple mimple tu, dia nak nikah gantung je dulu bulan Januari. Sanding, nanti dulu sebab kitorang kan busy.. Haha..

Tapi, dengan penuh tenang, kata putus dapat di persetujui dengan restu kedua belah pihak.. Confirmlah nikah dan sanding 28 Mei 2006. Tak ada gantung-gantung, takut silap haribulan tak sanding langsung. Punyalah happy saya waktu itu, sebab.. First, tentunyalah sebab gembira, akhirnya lelaki pilihan saya di terima baik oleh ibu kesayangan saya. Sepanjang saya berkawan dengan lelaki lain, tidak pernah sekali pun ibu saya suka dan approve sampai suruh saya kahwin. Semua tak kena. Sampailah saya kenalkan suami saya yang pada waktu itu 'hanya kawan biasa' pada ibu, terus-terus ibu saya berusaha supaya saya dan suami tetap bersama. Padahal, waktu itu masing-masing ada 'masalah kekasih masing-masing'.. :p

Selain itu, saya teramat gembira sebab waktu itulah kali pertama saya dapat sebentuk cincin sebagai tanda di miliki orang. Sungguh! Tak pernah saya dapat hadiah sebentuk cincin daripada sesiapa pun. Bukan tak ada orang bagi hadiah, cuma saya selalu berniat dalam hati, memohon kepada Allah.. Semoga cincin pertama yang saya dapat biarlah dari bakal suami saya. Dan, Allah telah perkenankan doa saya! :')

Ok, lepas di risik dan kami kira bertunang ekspress tu, kami berdua pun meneruskan kehidupan seperti biasa. Busy bekerja bersungguh-sungguh tak kira waktu. Tup tup, alamak! Dah nak next year! Satu hapa pun saya tak prepare. Ibu saya kat rumah dah panik yang ammat. Anak sulung nak kahwin, atuk pun blur.. Cucu sulung nak kahwin.. Ayah saya rilek sebab dia kurang urat panik, tak macam keluarga belah ibu saya. Hihihi.. Mula-mula sebelum start apa-apa, kitorang di arah oleh atuk saya settle kursus kahwin yang penting. Prepare semua borang-borang yang patut.

Akhir tahun, ada MEGA SALE.. Waktu itu lah kami keluarkan duit simpanan (waktu tu kerja sendiri, tak ada gaji..so kumpul2 bila rasa nak pakai ambil sikit.. sikit je.. sebab saya kedekut! huhu).. Shoppinglah kami kat SOGO. Saya ni bukan jenis cerewet. Yelah, dah Allah bagi rezeki kahwin, ada jodoh yang baik-baik, apa yang kita nak cerewet lagi kan? So, dengan duit yang limited tu, saya pun limitedkan kehendak saya. Sebab awal-awal saya dah set mind, yang penting kami suami isteri yang sah! Leceh tau, kerja sampai malam-malam ke hulu-ke hilir tak ada ikatan yang sah. Kami pilih perfume yang masing-masing approve. Oh~ suamiku sungguh cerewet. Taste kami bagai langit dan bumi. Kemudian belikan dia kemeja yang lapan tahun sekali baru nak pakai, belikan kasut boot besar tak sesuai letak dalam dulang hantaran (kelakar ok! nasib baik akhirnya letak dalam kotak balut cantik-cantik), belikan saya kasut dan handbag yang comel, belikan saya set makeup yang saya suka, tak murah dan tak mahal. Ok setel, dalam masa sehari. Senang kan? Senang tak senang, susah sebenarnya nak shopping dengan dua orang yang berlainan taste ni. Hehe. Di selang-selikan dengan adegan rajuk-rajuk manja. Awww~ gatal la ai ni :p

Lepas beli barang hantaran, kami start rilek balik. Kerja,kerja,kerja! Sampailah satu hari ex girlfren adik saya bising dengan saya. Katanya, saya ni macam tak excited nak kahwin. Aduila, macamana nak excited? Makin dekat nak kahwin, makin banyak problem kerja. Alhamdulillah, kami tak ada gaduh teruk-teruk, cuma 'darah manis' kami ke arah bab-bab berkaitan kerja. Tapi tak la tak bergaduh langsung. Oh, tips dari ibu saya untuk saya ialah : Kahwinlah dengan orang yang serasi dengan kita. Jangan awal-awal dah asyik bergaduh, nanti sampai beranak-pinak pun asyik bergaduh. Huhu.. Saya rasa ada betulnya. Sebab, dah kahwin ni.. Memanglah lain dari bercinta. Bercinta, walaupun jumpa hari-hari macam belangkas, kita cuma nampak luaran je tau, belum sampai dasar pun lagi. Kalau awal-awal pun asyik nak bertekak je, bila dah nampak dasar paling dasar tu, ha.. How? Mana boleh 'clash-clash' dah.. Apa, ingat ni citer 'CLASH OF THE TITANS?'..

Jangan marah gadis-gadis.. Bersambung.. Uhuk uhuk *batuk kecil*.. InsyaAllah kita bertemu di lain episode.. Daaa.. ;)

10 comments:

  1. seronok saya baca penceritaan akak :) sy tunggu episod seterusnyaa k ;)

    ReplyDelete
  2. huhu...akak nih..wat zura tertunggu la dgn love story akk nih...tp best2..

    ReplyDelete
  3. gelak sorang2 saya bila baca. nice2! haha...

    ReplyDelete
  4. Sila sambung cepat2 karangan ni...kami para panel xsabar nak membaca buleh? hehehe...

    ReplyDelete
  5. fuiyoo..kisah cinta yg hawt.

    ReplyDelete
  6. sweet la kak dina..smbung lg ea nti..ehehhe

    ReplyDelete
  7. hye kak, salam...mimie here still remember me?.. mesti dh luper kan...lame btol x contact akak..terbz lately nih...neway ske bace stori akak...serius ckp pengalaman akak lebih kurang cam pengalaman sy...bile bace sampai abis...byk persamaan tp yg x samenyer akak dh kawin sy br nk melangsungkan mjls i'Allah ujung thn nie hehe..:)

    ReplyDelete